خلاصه نشست خبری رییس کل بیمه مرکزی با رسانه ها
نشست خبری رئیسکل بیمه مرکزی با رسانهها امروز هشتم شهریورماه 1402 با حضور مجید بهزادپور، رئیسکل بیمه مرکزی و اهالی رسانه در ساختمان اصلی بیمه مرکزی برگزار شد.
در این نشست که با رویکرد پاسخگویی به رسانهها برگزار شده بود، رئیسکل بیمه مرکزی به ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد فعلی صنعت بیمه و تبیین اقدامات انجامشده از سوی نهادناظر پرداخت. بهزادپور در ابتدای این نشست با اشاره بر شاخصهای عملکردی نهاد ناظر در قالب آمار و ارقام بیان داشت: «با توجه به اهدافی که در سند تحول دولت مردم تبیین شده، در سال گذشته صنعت بیمه موفق شده به بخشی از این اهداف دست پیدا کند. ما در سال گذشته باملاحظه رشد تورم توانستیم 50 درصد فروش داشته باشیم که به حدود 175 همت برآورد میشود، عملکرد ما در طی 4 ماه گذشته در قیاس با سال 1401 نیز حاکی از 62 درصد رشد در فروش دارد. از طرفی تعداد بیمهنامه صادرشده در سال گذشته حدود 74.1 میلیون فقره برآورد شده که نسبت به سال گذشته 37 درصد رشد را به همراه داشته است. تعداد بیمهنامههای صادره و خسارتهای پرداختی نقطه اتصال بیمه با مردم است. در طی 4 ماهه گذشته تعداد بیمهنامههای صادره حدود 22.1 میلیون فقره است که رشد آن 5.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن رشد داشته است. موضوع مهم دیگری که وجود دارد، موضوع تعداد فقره خسارتهای پرداختی است. در سال گذشته حدود 69 میلیون فقره خسارت پرداختشده که به نسبت به سال گذشته بیش از 26 درصد رشد داشته است. در طی 4 ماه گذشته از ابتدای سال تعداد خسارتهای پرداختی 22.3 میلیون فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.4 درصد کاهش داشته است، البته تا انتهای سال این عدد افزایش خواهد یافت.»
رئیسکل بیمه مرکزی ضمن تأکید بر رشد حق بیمه شرکتهای غیردولتی در سال گذشته گفت: «بخش غیردولتی ما در صنعت بیمه در طی سال گذشته توانسته است 72.9 درصد درزمینهٔ حق بیمه و 70.6 درصد درزمینهٔ خسارت رشد داشته باشد. همچنین بخش غیردولتی صنعت بیمه در طی 4 ماه گذشته با رشد روبرو بوده است، درزمینهٔ حق بیمه 79.1 و درزمینهٔ خسارت 76 درصد رشد داشته است.»
به گفته بهزادپور حق بیمه سرانه صنعت بیمه در سال 1400، 1.4 میلیون تومان بوده و در سال 1401 به 2.1 میلیون تومان رسیده است. او معتقد است در دهه 90 تنها 4 شرکت به صنعت بیمه افزودهشده که در سال گذشته تعداد آنها با افزایش چشمگیری روبرو بوده است بهنحویکه 6 شرکت به صنعت بیمه افزودهشده است.
تعداد نمایندگان صنعت بیمه به یکصد هزار نفر رسیده است
به گفته او شبکه فروش حیات صنعت بیمه را شکل میدهند. او در اینباره اذعان داشت: «نمایندگان صنعت بیمه از 94 هزار نفر به 100 هزار نفر رسیدهاند، ارزیابان خسارت به 2550 نفر و کارگزاران به 1244 نفر رسیدند و این موضوع نشاندهنده فعال بودن صنعت بیمه در طی این مدت است.»
عدم تعیین نرخ در کارگزاریهای برخط زنگ خطری برای نمایندگان خواهد بود؟
بنا به گفته خبرنگار یکی از رسانههای حاضر در نشست بسیاری از اطلاعاتی که نمایندگان بهسختی به آن دست مییابند بهراحتی توسط پلیس راهور، نیروی انتظامی و شهرداری در اختیار کارگزاران برخط قرار داده میشود و این موضوع نحوه نظارت نهادناظر را زیر سؤال میبرد، از جهتی بسیاری از آنها با اعمال تخفیفهای چشمگیر عملاً منجر به حذف نمایندگان از چرخه صنعت بیمه خواهند شد. بهزادپور در پاسخ گفت: «نمایندگان ما با داشتن سهمی بالغبر 80 درصد فروش از صنعت بیمه عملاً حیات صنعت بیمه را شکل میدهند، ما در رابطه با نحوه فعالیت کارگزاران برخط در چارچوبهای گفتهشده بخشنامه صادر کردیم که طبق آن شرکتهای بیمه مجاز به همکاری با این کارگزاریها نیستند. از دیدگاه من اعمال تخفیف از جانب کارگزاران برخط خلاف قانون و مقررات است اما موضوعی که وجود دارد آن است که رسانهها از انتقاد بر این رفتار شرکتهای بیمه بازماندند و در مقابل آنان سکوت کردند، چراکه نوک پیکان قضاوت به سمت شرکتهای بیمه است و آنان هستند که امنیت کاری نمایندگان خود را با همکاری با کارگزاران برخط به مخاطره میاندازند.»
انعقاد تفاهمنامه بینالمللی با 11 کشور
به گفته بهزادپور در طی دو سال ریاست خود در صنعت بیمه موفق شدهاند تا با 11 شرکت بیمهای بینالمللی همکاری داشته باشند. از تأسیس شرکتهای بیمهٔ مشترک تا عقد تفاهمنامه سرفصلهای ارتباطات بینالمللی صنعت بیمه را شکل میدهند. او در تشریح کشورهای طرف قرارداد تاکید کرد: «11 کشوری که در 6 ماهه گذشته تفاهمنامه با آنها به امضا رسیده است شامل، سوریه، روسیه، ازبکستان، ونزوئلا، قزاقستان، تاجیکستان، عراق، زیمباوه، کوبا و کنیا بوده است. سرفصلهای قراردادهای بینالمللی ما دربردارنده 3 موضوع کلیدی، آموزش، انتقال تجارب، عملیات بیمهگری به دو صورت مستقیم و اتکایی است.»
به گفته رئیسکل بیمه مرکزی تا تعیین سخنگوی بعدی بیمه مرکزی، مصطفی رئوفی، مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت.
او همچنین در خصوص اعلام لیست شرکتهای بیمه دارای زیان انباشته را به آینده موکول کرد و در خصوص لغو مجمع عمومی یکی از شرکتهای بیمه گفت: «این مسئله یک مسیر قانونی و حقوقی را طی میکند و شاید ورود من بهعنوان رئیسکل بیمه مرکزی این حرکت را دچار خدشه کند. اعتقاد به اجرای قانون در چارچوب صنعت بیمه و قوانین عمومی کشور دارم و هر رأی و هر نظری که قوه قضاییه در هر زمینهای که صادر میکند، قطعاً ما تسلیم هستیم. اتکا بر قانون در تمام جنبهها مورد تأکید است ضمن اینکه ترجیح میدهم مشکلات و مسائل بیمهای در درون صنعت بیمه حل شود.»
به گفته بهزادپور یکی از موضوعات مورد تأکید بیمه مرکزی موضوع سوئیچ بود، او دراینباره گفت: «دو موضوعی که در اجرای نظارت هوشمند مدنظرمان بود، اول فناوری و نوآوری آسیب نبیند، دوم نظارت با طریق بهتری انجام شود.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا مجازات استارتاپها در چارچوب وظایف نهادناظر محسوب میشود یا خیر؟ اظهار داشت: «ما جزو معدود بخشهای فعال در اقتصاد کشور هستیم که سهم 169 کارگزار برخط را از بخش خصوصی داریم. ما هیچ مانعی برای حضور استارتاپها نمیبینیم، چراکه معتقدیم لازمه توسعه صنعت بیمه مجال دادن به توسعه فناوری و نوآوری است. ازاینرو در کنار حمایت از استارتاپها با تخلف مخالف بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف خلاف قوانین و مقررات این وظیفه قانونی را داریم که با استارتاپها برخورد کنیم.»
بهزادپور در خصوص دلیل انتخاب شرکت بیمه میهن بهعنوان تنها شرکت بیمهای مستقر در واحدهای مرزی ایران و عراق برای خدمترسانی به زوار اربعین حسینی تصریح کرد: «انتخاب شرکت بیمه میهن در طی مناقصهای بر اساس قیمت اقتصادی و مزیتهای این شرکت بر عهده سازمان حج و زیارت بوده است و ما در انتخاب آن هیچ دخالتی نداشتیم.»
برگرفته از سایت مراقب بیمه
لینک خبر :
https://moraghebbime.ir/news-content/706
دیدگاهتان را بنویسید